Ansvarlig markedsføring

Visit Alta har fokus på ansvarlig markedsføring. Vårt mål er å skape en balanse mellom hva vi kommuniserer og hva vi leverer, slik at vi tiltrekker de rette gjestene på rett sted og til rett tid. Dette bidrar til at de lokale verdiene vi skaper, overstiger de ressursene som forbrukes.

Prinsipper for ansvarlig markedsføring

Vi følger disse prinsippene for ansvarlig markedsføring:

  • Kommunikasjonen vår er alltid troverdig, relevant og ærlig.
  • Vi prioriterer langsiktig bærekraft og vurderer konsekvensene av våre tiltak.
  • Våre gjester får god og relevant informasjon før, under og etter besøket.

Retningslinjer for ansvarlig bruk av innhold

Når vi velger bilder, tekst eller film, vurderer vi alltid ærlighet og troverdighet. Innholdet vårt skal reflektere virkeligheten i Alta, og vi sørger for at vi kan levere på det vi lover. Vi tilpasser også innholdet til målgruppen og sørger for at det fremmer ønsket atferd hos våre besøkende.

Det er viktig at vi bruker bilder og filmer vi har rettigheter til å bruke samt krediterer det riktig. Bildet skal ikke være manipulert eller retusjert, men heller fremstille virkeligheten på destinasjonen. Vi skal ha fokus på å synliggjøre opplevelser som finnes i virkeligheten, dvs både dele regnværsdager og godværsdager. Vi skal være ekte og ærlig i vår kommunikasjon, og sørge for å unngå misforståelser og andre uheldige slagsider. Husk at ting kan feiltolkes hos mottaker av budskapet.

Skaper innlegget reiselyst for rett gjest? Det er viktig at bilder og film som deles ikke har uheldige effekter for destinasjonen og opplevelsen. Tenk over hva som deles – er det sårbare steder vi trenger å skjerme eller tilrettelegge mer før vi markedsfører ytterligere?

Innholdet vi deler på nettside og sosiale medier bør følge en rød tråd og formidle våre verdier og forventninger til gjestene våre. Tenk på slitasje av natur, hensynsfullhet og signaleffekt. Kan det oppfattes som for risikofylt? Her kommer valg av målgruppe sterkt inn. Det som av enkelte oppfattes som skummelt, er for andre en viktig del av opplevelsen. Innholdet bør også bidra til å sikre ønsket adferd hos våre gjester: det vil si bruk av lokal guide, gå på sti, sikkerhet først, hensynsfull adferd, ta vare på søppel, bruk offentlige transport og toaletter, teltplasser osv.

Gjennom ansvarlig markedsføring jobber vi for å skape en positiv opplevelse for både gjester og lokalsamfunn. Dette er en felles innsats, hvor alle bidrar til å bygge en bærekraftig fremtid for Alta som destinasjon.