Gjennom tiltak som fremmer verdiskaping, trivsel og ivaretakelse av natur og kultur, skal Alta bli verdens beste arktiske reisemål for de utvalgte målgrupper, samtidig som det skal være Norges beste sted å bo.
Altas visjon og mål krever at alle aktørene i besøksnæringen jobber mot et felles verdisett og inngår en gjensidig forpliktelse om å levere opplevelser og tjenester av høy kvalitet. De som inngår en slik avtale, blir merket med Approved by Visit Alta.
Her finner du reisemålsstrategien til Visit Alta.
Altas verdier er: Samlet, troverdig og kvalitetsbevisst.
I tråd med disse verdiene skal Approved by Visit Alta bidra til økt leveransekvalitet, profesjonalitet, lojalitet og samspill i næringen og bygge opp under merkevaren This is Arctic Living.
Kriterier for å bli Approved by:
- Bedriften har en gjeldende partneravtale med Visit Alta
- Bedriften er miljøsertifisert eller har konkrete planer om å bli det innen 12 måneder og har en bærekraftstrategi.
Retningslinjer for bruk av Approved by:
Bedrifter som representerer besøksnæringen i Alta region deler felles verdier. Basert på disse verdiene er det utformet et sett med etiske retningslinjer som vi forplikter oss til å følge:
Samlet:
- Vi bygger en god tilbakemeldingskultur, hvor konflikthåndtering skjer internt.
- Vi fremsnakker og anbefaler andre aktører som er Approved by.
- Vi gjennomfører interne og eksterne visningsturer for å bygge tillit og samhørighet
- Vi bruker lokale underleverandører. Unntaksvis andre.
- Vi samlet utgjør Altas vertskap og den rollen det innebærer.
Kvalitetsbevisst
- Vi følger gjeldende lover og regler og sørger for påkrevde forsikringer, godkjenninger, tillatelser, løyver, sertifikater og HMS system m.m.
- Vi følger retningslinjer for virksomheter som driver med bestemte aktivitetstyper (Hvalsafari, snøscooter safari osv), som utarbeides i felleskapet i regi av Visit Alta.
- Vi er godt kjent med Altas reisemålsstrategi og merkevare.
- Vi tar intern opplæring på alvor og sørger for god opplæring av nye medarbeidere.
- Vi leverer i henhold til gjestens forventninger
- Vi har rutiner for å ivareta gjesten sin sikkerhet
Troverdig
- Vår kommunikasjon er troverdig, sannferdig og transparent
- Vi følger praksisen «Leave no trace» – et sett med prinsipper utviklet for å fremme ansvarlig utendørspraksis som minimerer menneskelig påvirkning på miljøet.
- Vi sørger for at nye medarbeidere får god innføring i lokal kultur og historie (norsk/samisk/kvensk)
- Vi er kjent med og følger prinsippene til Ansvarlig Markedsføring
Bedriften sine forpliktelser
- Synliggjøre fellesskapet gjennom å bruke/vise fram merket i markedsføringen, på web, på kjøretøyet, på klærne osv.
- Anbefale, samhandle og samarbeide med bedrifter som også er merket
Visit Alta AS sine forpliktelser
- Visit Alta AS skal legge til rette for kulturbygging gjennom felles møtepunkter.
- Visit Alta skal gjøre merket kjent gjennom sine kommunikasjonsflater.
- Det er styret i Visit Alta som eier merket og har kontroll på innholdet og gjør endringer.
- Det er styret i Visit Alta som bestemmer om merket skal trekkes, hvis forpliktelsene ikke overholdes.
Vil din bedrift bli Approved by Visit Alta? Ta kontakt med Katja her: katja@visitalta.no
